Doe mee aan het jubileumjaar, en schrijf je in!

 
Laatste nieuws
certificaat-voorbeeld-2021.jpg
Lees mee tot 14 mei
De Weddenschap loopt dit jaar tot 14 mei. Lees mee en vul de boeken in! Wie weet wint jouw school de trofee! Voor iedere deelnemer is er een certificaat. Tot 1 juli kunnen de certificaten geprint worden. Op het certificaat staat een foto en de handtekening..

03/05/2021Lees meer >
/bin/myron-theda-college.jpg
Afsluiting De Weddenschap op Theda Mansholtcollege
Vandaag sloten de docenten, leesconsulent en leerlingen van het Theda Mansholtcollege De Weddenschap af. Myron Hamming regionaal leescoach van Biblionet Groningen was erbij. Myron is stadsdichter van Groningen en spoken word artiest. Met een spoken word..

22/04/2021Lees meer >
2020-myron-400.jpg
Laatste boekenvlog van Myron Hamming
Myron, regiocoach van Biblionet Groningen, heeft De Weddenschap gehaald! Hij las Match van Buddy Tegenbosch. Het boek heeft veel bij hem losgemaakt. Ben je nog op zoek naar een laatste boek? Kijk zijn vlog! Myron roept iedereen op om leestips op te sturen!..

21/04/2021Lees meer >

> Het volledige nieuws overzicht bekijken
Zojuist gekozen
Harry Potter en de steen der wijzen
Harry Potter en de steen der wijzen (1998)
J.K. Rowling
Nieuw toegevoegd
Insect
Insect (2007)
Claire Castillon

Meer weten over De Weddenschap?

> Hoe werkt De Weddenschap
Op basis van het filmpje kiezen de leerlingen en studenten een van hen als leescoach. Gedurende de zes maanden die De Weddenschap duurt sturen de leescoaches tips in de vorm van filmpjes en nieuwsupdates om het lezen te stimuleren. De docent blijft natuurlijk de belangrijkste leescoach. De Weddenschap biedt een stappenplan en tijdspad voor de docent. Lessuggesties en opdrachten worden aangeboden zodat elke docent naar eigen voorkeur het project kan in vullen. Lezen in het vmbo is een kwestie van maatwerk blijkt uit onderzoek.
>Download: Lezen op het vmbo: een stand van zaken (PDF)

Op de leestip van de website kunnen de deelnemers boeken zoeken die bij hen past. Regelmatig worden er boeken uitgelicht die passen bij thema's of campagnes gedurende het jaar zoals Nederland leest of de Week van de mediawijsheid.

> Bekijk de tijdlijn

>Download: Volledige jaarplanning (PDF)
> Of bekijk de jaarplanning op www.issuu.com.
Enkele van de aanbevelingen verkort op een rij:
- Reserveer tijd voor vrij lezen; geef leerlingen keuzevrijheid.
- Geen verplichte teksten, maar keuzevrijheid. Hou rekening met verschil in niveau en smaak.
- Zorg voor een gevarieerde collectie, leerlingen houden van tijdschriften.
- Straal uit dat lezen belangrijk is, betrek collega's van andere vakgebieden.
>Download: Document Verkenning het VMBO en zijn leerlingen (PDF)

Succesfactoren zijn betrokken docenten, goed doordachte boekencollecties en een sterk verankerd leesbevorderingsbeleid. Om beter zicht te krijgen op de huidige situatie, voerde Stichting Lezen in samenwerking met Duo Onderwijsonderzoek & Advies een onderzoek uit. Communiceer ook aan de ouders dat de school meedoet aan De Weddenschap. Er gaat een stimulerende rol uit van ouders die meelezen.
>Download: Document leesbevordering en leesvaardigheid in het vmbo (PDF)

> Waarom De Weddenschap?
Wie meer leest wordt beter in taal. Dit klinkt niet alleen logisch, het is ook echt zo. Meer lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, grammatica, begrijpend lezen en schrijven. Het fundament van De Weddenschap gaat terug op reader development, een leesbevorderingsmethode die de lezer en zijn belevingswereld - en niet het boek of de auteur - centraal stelt. Het is niet van belang welk boek iemand leest, want binnen het kader van reader development is geen enkel boek goed of slecht. Enkel de leeservaring telt: die kan tegenvallen of meezitten.

Het draait erom mensen zoveel mogelijk positieve leeservaringen te bezorgen. Een boek vinden dat perfect bij een aarzelende lezer past, kan het makkelijkste als je inzicht hebt in zijn (lezers)persoonlijkheid. Wat een boek oproept, hangt niet alleen af van het boek, maar vooral ook van wie het leest. De persoonlijke achtergrond van de lezer, waar hij van houdt in zijn vrije tijd, zijn stemming tijdens het lezen, al die elementen bepalen of een boek een positieve leeservaring oplevert of niet.

Met de campagne wil Stichting Lezen aantonen dat er voor iedereen een boek is dat bij hem of haar past, dus ook bij aarzelende lezers. Omdat men binnen de reader development-beweging een positieve leeservaring vooropstelt - niet wat men leest, maar dat men leest is belangrijk - wordt er bewust voor gekozen om deelnemers aan De Weddenschap vrij te laten in hun boekenkeuze.

> De Weddenschap pakket aanvragen
> Voorgaande edities van De Weddenschap
Ambassadeurs
Landelijke leescoaches
Regionale leescoaches

col-lezen.png