Louise Groen en Marijke Lok
Wie zijn?
Wij zijn Marijke Lok en Louise Groen, werkzaam op het Zuyderzee Lyceum Lemmer. Het Zuyderzee Lyceum Lemmer is een kleine school met een vmbo-afdeling van klas 1 tot en met 4 en een havo-vwo-afdeling van klas 1 tot en met 3. Vanwege de kleinschaligheid wisselen de klassen die we les geven per jaar. Van wat voor boeken houden jullie?
Marijke: Waargebeurde verhalen, realistische verhalen en spannende boeken.
Louise: Amerikaanse thrillers (David Baldacci, John Grisham), jeugdboeken, onder andere de novelles van Kluitman en af en toe iets buiten de comfortzone. Gebruiken jullie de tools zoals het maken van boekentiplijsten en de opdrachtenmodule?
De tools van de website gebruiken wij niet, wel maken we gebruik van de bibliotheek op school voor boekentips en hebben we een database met diverse verwerkingsopdrachten bij gelezen boeken. Heb je al boekrecensies geschreven of gelezen op de website? En je leerlingen/studenten?
Onze leerlingen hebben de opdracht gekregen om een aantal recensies te lezen, een incidentele leerling heeft een recensie geschreven. Hoe pakken jullie de aftrap aan?
Dat wisselt per jaar. Soms schoolbreed, met een bezoek van een schrijfster of een andere activiteit, soms klassikaal. Stellen jullie zelf prijzen ter beschikking voor de afsluiting?
Ja, leerlingen kunnen een boek uitkiezen. Wij docenten bepalen, naar aanleiding van hun boekenplank en de verwerkingsopdrachten, welke leerlingen dat zijn. Is De Weddenschap een weddenschap of een uitdaging voor jullie?
Voor onze leerlingen is De Weddenschap een uitdaging. Heb je het idee dat het plezier in boeken lezen toeneemt tijdens het project?
Wij hebben de indruk dat het leesplezier toeneemt. Dat zien we doordat leerlingen gerichter vragen naar boeken die aan hun leessmaak voldoen of dat ze juist een keer een boek willen dat helemaal anders is. Ook worden er meer vragen gesteld over boeken in het algemeen.
Ook bij de verwerkingsopdrachten zien we in de antwoorden terug dat leerlingen de boeken echt gelezen hebben. Praten jullie meer over boeken tijdens en buiten de lessen?
Jazeker. Wij hebben vaste leesmomenten binnen de school, die ook voor de docenten gelden. We merken nu dat leerlingen en docenten van andere vakken dan de taalvakken ook over boeken praten. Een leerling die van geschiedenis houdt, vraagt bijvoorbeeld aan de docent geschiedenis naar boeken over een bepaald tijdperk. Heb je nog leuke tips voor andere deelnemers?
Wij schrijven niet alleen de leerlingen in voor De Weddenschap, maar ook de docenten. Alle docenten worden in een aparte "klas" geplaatst en doen zo dus ook mee met De Weddenschap. Hoe helpt De Weddenschap jou bij je werk als leesbevorderaar?
Voor de leerlingen werkt het goed dat zij een plek hebben waar ze hun gelezen boeken kunnen noteren en ook dat ze een doel, drie boeken lezen, kunnen halen en dus ook dat doel kunnen afstrepen. Is er nog iets dat De Weddenschap voor jou kan doen of jij voor De Weddenschap?
Op dit moment niet.
vmbo docenten zuyderzee lyceum
Wij zijn Marijke Lok en Louise Groen, werkzaam op het Zuyderzee Lyceum Lemmer. Het Zuyderzee Lyceum Lemmer is een kleine school met een vmbo-afdeling van klas 1 tot en met 4 en een havo-vwo-afdeling van klas 1 tot en met 3. Vanwege de kleinschaligheid wisselen de klassen die we les geven per jaar.
Marijke: Waargebeurde verhalen, realistische verhalen en spannende boeken.
Louise: Amerikaanse thrillers (David Baldacci, John Grisham), jeugdboeken, onder andere de novelles van Kluitman en af en toe iets buiten de comfortzone.
De tools van de website gebruiken wij niet, wel maken we gebruik van de bibliotheek op school voor boekentips en hebben we een database met diverse verwerkingsopdrachten bij gelezen boeken.
Onze leerlingen hebben de opdracht gekregen om een aantal recensies te lezen, een incidentele leerling heeft een recensie geschreven.
Dat wisselt per jaar. Soms schoolbreed, met een bezoek van een schrijfster of een andere activiteit, soms klassikaal.
Ja, leerlingen kunnen een boek uitkiezen. Wij docenten bepalen, naar aanleiding van hun boekenplank en de verwerkingsopdrachten, welke leerlingen dat zijn.
Voor onze leerlingen is De Weddenschap een uitdaging.
Wij hebben de indruk dat het leesplezier toeneemt. Dat zien we doordat leerlingen gerichter vragen naar boeken die aan hun leessmaak voldoen of dat ze juist een keer een boek willen dat helemaal anders is. Ook worden er meer vragen gesteld over boeken in het algemeen.
Ook bij de verwerkingsopdrachten zien we in de antwoorden terug dat leerlingen de boeken echt gelezen hebben.
Jazeker. Wij hebben vaste leesmomenten binnen de school, die ook voor de docenten gelden. We merken nu dat leerlingen en docenten van andere vakken dan de taalvakken ook over boeken praten. Een leerling die van geschiedenis houdt, vraagt bijvoorbeeld aan de docent geschiedenis naar boeken over een bepaald tijdperk.
Wij schrijven niet alleen de leerlingen in voor De Weddenschap, maar ook de docenten. Alle docenten worden in een aparte "klas" geplaatst en doen zo dus ook mee met De Weddenschap.
Voor de leerlingen werkt het goed dat zij een plek hebben waar ze hun gelezen boeken kunnen noteren en ook dat ze een doel, drie boeken lezen, kunnen halen en dus ook dat doel kunnen afstrepen.
Op dit moment niet.
vmbo docenten zuyderzee lyceum
Share
< Interviews