Spelen met poëzie


ONDERSTAANDE OPDRACHT IS GEMAAKT DOOR ANIKA VERSCHUUR VOOR PRO LEERLINGEN.

Poëzie is niets anders dan ritmische taal. Een manier van spreken en schrijven waarbij je de regels los mag laten, woorden anders mag gebruiken, en waarbij je niet altijd zegt of schrijft wat je nou precies bedoelt. Spelen met taal dus.
Poëzie mag en kan daardoor dus toegankelijk zijn voor iedereen. Geen literaire verzen waarbij gezocht moet worden naar 4 lagen van betekenis, maar genieten van de kunsten die onze taal rijk is.
Daarvoor heb je een grote woordenschat nodig, een taalervarings-basis in je hoofd waar al die woorden en zinnen in opgeslagen zitten. Door veel te spelen met taal word je enthousiast over taal en vergroot je je taalkennis op een leuke manier. Je gebruikt de creatieve delen van je brein en leert anders te kijken naar dingen. Zonder dat je het doorhebt voedt je zo je woordenschat enorm.
Onderstaande bundels maken het makkelijk om elke dag een gedicht voor te dragen (declameren). Dit is anders dan voorlezen, waarbij de nadruk ligt op het zo goed mogelijk overbrengen van de inhoud van het verhaal. Bij poëzie declameer je, oftewel je draagt de inhoud zo goed mogelijk voor met gevoel voor de inhoud en het ritme.

- "Applaus voor mijn vinger" - Erik van Os
- "Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt" - Edward van de Vendel & Martijn van der Linden
- "Laat een boodschap achter in het zand" - Bibi Dumon Tak & Annemarie van Haeringen

Na het declameren
- Vraag om eerste reacties. Wat vond je van dit gedicht? Mooi, lelijk, moeilijk, makkelijk, en waarom?
- Stel vragen over de inhoud. Het liefst met het gedicht zichtbaar op het bord of op papier voor elke leerling.
- Bespreek samen de poëtische kenmerken van het gedicht; rijmen er woorden op elkaar? Weten ze wat een rijmschema is? Beginrijm, middenrijm en eindrijm? Zit er figuurlijk taalgebruik in? Woordgrapjes?
- Wil iemand anders het ook eens proberen te declameren? Misschien niet het hele gedicht maar 1 of 2 strofes? Met of zonder voorbereiding?
- Verdeel de zinnen over de leerlingen en declameer om de beurt een regel.
pro   

< Lessuggesties