Van papier tot boek
ONDERSTAANDE OPDRACHT IS GEMAAKT DOOR ANIKA VERSCHUUR VOOR PRO LEERLINGEN.
Weten de leerlingen hoe een boek wordt gemaakt? Start met het maken van een mindmap en noteer daarin alle woorden en zinnen die zij vinden passen bij het proces van een boek maken. Je kan dit klassikaal doen, of je laat de leerlingen in tweetallen of individueel een mindmap maken. Probeer zo min mogelijk te sturen en te voeden, waar komen de leerlingen zelf mee?
Kijk eventueel eerst samen naar de instructievideo over het maken van een mindmap en doe het voor met bijvoorbeeld een thema als “vakantie vieren”.
Mindmappen is nuttig en leuk!
Vervolgens kun je een keuze maken uit de filmpjes hieronder, waarbij er steeds een toelichting gegeven wordt op het proces van een boek maken. De twee filmpjes “hoe maak je een boek” beschrijven het hele proces. De andere twee filmpjes gaan over het maken van een bibliotheekboek en het inbindproces.
Leerlingen gaan gerichter luisteren wanneer je ze van te voren een luistervraag meegeeft. Zeker wanneer ze hierbij mogen schrijven/tekenen lukt het veel leerlingen beter om de focus te houden op wat er gezegd wordt. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manieren;
- Vertel dat je het filmpje “Hoe maak je een boek? Uitgelegd door Paul van Loon” gaat kijken. Geef ze vervolgens een invulvel waarop 6 tot 9 vakken staan ( 6 is makkelijker dan 9). Vraag hen in elk vak 1 woord te schrijven waarvan ze verwachten dat ze het gaan horen in het filmpje. Lidwoorden en korte woordjes zoals de/het/een/op/in mogen daarbij niet genoemd worden. Het moeten zelfstandige naamwoorden of werkwoorden zijn. Geef een aantal voorbeelden. Bij een filmpje over Formule 1 kun je woorden als race/ Max/ronde/pitstop/rijden/circuit verwachten.
Wanneer iedereen alle vakken heeft ingevuld kijk je het filmpje en mogen ze het woord aanstrepen wanneer ze het horen. Wie heeft er na afloop alles aangekruist? En weten ze nog waar het woord genoemd werd?
- Gebruik hetzelfde invulvel als hierboven, met een aantal vakken erop, en vraag de leerlingen om tijdens het luisteren naar een ander filmpje, bijvoorbeeld Hoe maak je een boek? Deel 5 bij de drukker de voor hen nieuwe of moeilijke woorden te noteren, in elk vak 1 woord. Hier is het beter 4 vakken te geven en die allemaal ingevuld te krijgen, dan 9 vakken waar de helft van leeg blijft. Om ze te stimuleren kun je aangeven dat jij meeschrijft en dat je elk woord waarvan je denkt dat het lastig voor ze is, ook opschrijft. En dat je na afloop jouw woorden met ze deelt om te kijken of het matcht.
Heb jij bijvoorbeeld het woord manuscript opgeschreven en 15 leerlingen niet? Dan vraag je natuurlijk naar de betekenis van dat woord, met een grote kans dat ze de betekenis niet weten en dus snappen dat ze een volgende keer bij deze oefening echt alle woorden mogen opschrijven die ze niet kennen en dat dit niet erg is.
- Bij deze opdracht doen de leerlingen niets extra's tijdens het kijken, maar daarna. In dit geval gebruiken we het filmpje “hoe worden boeken ingebonden? Wanneer het filmpje klaar is vullen ze het werkblad in dat ze van je krijgen. Hierop staan de volgende 3 kolommen:
1: Teken of beschrijf hieronder een beeld dat je onthouden hebt, of leuk vond uit het filmpje.
2: Teken of beschrijf hieronder waar dit filmpje je allemaal aan doet denken (associëren!).
3: Teken of beschrijf hieronder de stappen die je nog weet van hoe een boek wordt ingebonden
(deze laatste vraag kun je aanpassen naar gelang de inhoud van het filmpje dat bekeken is, en vraag 1 en 2 kunnen bij elk filmpje).
Hoe maak je een boek? Uitgelegd door Paul van Loon.
Hoe maak je een boek? Deel 5 Bij de drukker, met Jozua Douglas:
Hoe maak je bibliotheekboeken? Doen ze dat zo?:
Hoe worden boeken ingebonden? Doen ze dat zo?:
Je kunt nog veel meer leuke dingen bekijken en doen wanneer het over boeken moet gaan!
Verdiep je eens samen in het werk van Yoojin Kim , zij is een master paper engineer en designer, dat is dus een echt beroep! Ze maakt de mooiste en leukste pop up kaarten. Vervolgens zijn er veel meer interessante links naar andere pop up boeken en manieren om deze zelf te maken. Yoojin Kim master paper engineer and designer.
Paper engineer en designer Peter Dahmen maakt ook fantastische pop up kaarten en papierkunst.
En weten de leerlingen eigenlijk wel hoe al die duizenden verschillende boeken bij boekwinkels terechtkomen?
Wat is het centraal boekenhuis? Doen ze dat zo?
pro
< Lessuggesties