07/01/2021

Wat als dit het is (recensie, 07/01/2021)

Britt Groothuis, Wat als dit het is. Een woord; Geweldig.
Arthur verblijft tijdelijk met zijn ouders in het huis van zijn oom in New York, omdat zijn moeder voor haar werk een tijdje is overgeplaatst naar deze machtige stad. Wanneer hij op een dag door de stad drentelt, valt zijn oog op een knappe jongen die met een grote doos in zijn handen bij de ingang van het postkantoor staat. Ze raken aan de praat en Arthur volgt deze 'Doosjongen' het postkantoor in. Het blijkt dat Doosjongen, Ben, spullen van zijn ex in deze doos heeft zitten en op het punt staat deze terug te sturen. Na deze ontmoeting gaan de jongens allebei hun eigen weg. Toch blijven ze bij elkaar door het hoofd fladderen. Zou dit het zijn of heeft het universum andere plannen?
Het is onmogelijk om geen mooie persoonlijkheden voor de hoofdpersonen te ontwikkelen. De jongens zijn oprecht, vrolijk, gul, en maken dingen mee die voor iedereen wel ergens herkenbaar zijn. Omdat er twee auteurs aan het boek hebben gewerkt, weet je niet hoe een bepaalde situatie zich zal ontwikkelen en dit zorgt voor verrassende wendingen. De twee tegenstrijdige personages zorgen voor moderne dialogen die veel humor bevatten en de meeste lezers meestal een grote glimlach zullen bezorgen tijdens het lezen. De gebeurtenissen die de jongens meemaken zijn erg realistisch en zorgen ervoor dat je je als het ware zelf op de pagina's bevindt en je terug laat denken aan je eigen ervaringen.
Vriendschap speelt een flinke rol in Wat als dit het is. Het verhaal draait teveel om Ben en Arthur om hun vrienden ook hoofdpersonen te kunnen noemen, maar ze zijn ook weer te veel aanwezig om ze als bijpersonages te bestempelen. De balans is nagenoeg perfect. Het toont aan dat vriendschappen belangrijk zijn in hun leven waarin ze op zoek zijn naar zichzelf, maar daar niet zonder gezelschap antwoorden op zullen vinden.
Het is jammer dat de auteurs niet meer uit de omgeving hebben gehaald. New York biedt veel mogelijkheden voor decor, maar eigenlijk zijn er alleen een aantal meldingen over bekende trekpleisters. Een gemiste kans, omdat het nu voelt alsof het verhaal zich in elke random stad had af kunnen spelen.

Maar desondanks, een geweldig boek.

Deze recensie is geschreven door B
Maurick College Scholengemeenschap voor vmbo, havo, atheneum en gymnasium